Jakter på penger i et svært usikkert marked

Kjetil Dreyer er ute etter å gi deg en enestående mulighet til å investere penger i hans kommende alternativimperium. Bare husk å ikke stille for mange kritiske spørsmål, for det er han ikke videre glad i.

Kjetil Dreyer er grunnlegger av Helsefrihetsaksjonen (for deg som vil velge din egen helse selv, som det så flott kalles), som er redskap for Dreyer for å promotere produkter fra sitt eget selskap Alternativ Netthandel AS. I tillegg driver han Barnevernsaksjonen og ikke minst Vaksineaksjonen, en gruppe hvor man er imot alt som heter vaksiner og alt som lukter av medisinsk behandling, men hvor man er veldig for alternativ produkter som selges blant annet via Dreyers egen nettbutikk …

La oss ta en titt på Dreyers planer.
 Med Altshop sine planer vil du kunne sikre din egen økonomiske fremtid og gjøre ditt livs beste investering.
Vel, la oss ta en liten titt om dette er din livs beste investering.  
Kjetil Andreas Dreyer driver selskapet Alternativ Netthandel AS som fronter nettbutikken som kalles Altshop. Han har også et enkeltmannsforetak Networkmarketing. I tillegg driver han Dreyer Invest AS, registret i 2013, men der er det lite aktivitet å spore både i 2013 og 2014.

Alternativ Netthandel AS er et familieforetak som vi kan se av oversikten under, men det er ikke noen tvil om hvem som er i førersetet her. Det er Kjetil Dreyer som både styreforman og daglig leder.
SnipImage
Alternativ Netthandel AS fikk et lite minus på tohundre og femtitusen av en omsetting på rett i underkant av 5 millioner i 2013. Regnskapene for 2014 viser at selskapet omsatte for litt i overkant av 8 milliioner, en økning på litt i ovekant av 62%, noe som er noe under det Dreyer selv sier i sin presentasjon, hvor han hevder at økingen er på 79% fra 2013 til 2014. For all del, det er en økning her. Selskapet har et lite overskudd i 2014 på 102 000 kroner. Altshop som tidligere var et eget selskap, er nå en del av Alternativ Netthandel. Altshop.no er nå kun navnet på nettbutikken som ligger under Alternativ Netthandel AS.

Dreyer hevder i presentasjon at selskapet har gått med overskudd hvert år. Det er litt uklart hva Dreyer mener med hvert år. Selskapet Alternativ Netthandel AS ble registret i 2013, så det er ikke mye å gå på her. Riktig nok har Dreyer drevet en rekke selskaper tidligere, noen av de ble tvangsoppløst og noen av de gikk konkurs, og tall fra de selskapene krever mye graving, noe jeg ikke har gjort, men oversikten under gir en liten pekepinn.

roller

Nå er det ikke noen krise å gå konkurs, det kan være legitime årsaker til det. At selskaper blir tvangsoppløst er fordi man enten ikke har revisor (det var lovpålagt for små aksjeselskaper tidligere, noe det ikke er nå så fremt selskapet ikke er et holdingselskap) eller ikke har sendt inn regnskaper som man plikter. Uansett er det greit å ha dette i bakhodet når du skal gjøre “din livs beste investering” i Dreyers fremtidige Nirvana. 

Oppsiden
Å selge alternativpreparater i Norge er i utgangspunktet stort sett risikofritt. Du kan hevde at produktene helbreder hva som helst og selge de til hvem som helst, og ta den pris markedet er villig til å betale. Jo mer magi og tøffe ord og vendinger du henter fra vitenskapens verden, jo mer ser det ut til at vi er villig til å betale.

Tilsynet med alternativbransjen er stort sett fraværende. Å selge magisk vann og ulike preparater som hevdes å helbrede migrene, allergier, kreft og så videre er lukrativt i utgangspunktet. I ny og ne reageres det på grove overtramp, men det er mye større sjanse for at du blir stoppet i tollen fra Danskebåten og hvor de snur deg opp ned og gir deg en bot når de oppdager at du har tatt med en vinflaske for mye enn om du hevder at magisk sølvvann helbreder hva det skal være av sykdommer. Den største utgiftsposten denne type virksomheter har er markedsføring. 

Er det noen skjær i sjøen?
I en undersøkelse fra 2012 fra NAFKAM (Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin) viser tallene at den norske befolkningen brukte til sammen 3,8 milliarder kr på alternative behandling i løpet av de siste 12 månedene. Fordelt på brukerne blir dette rundt 2400 kr per person.

I 2014 ble det gjort en tilsvarende undersøkelse fra NAFKAM og tallene her er overaskende. De viser en nedgang fra 2012. Den norske befolkningen brukte til sammen om lag 2,9 milliarder kroner på alternativ behandling. Altså en nedgang på over èn milliard kroner.

NAFKAM skriver: «Tallene fra 2014 viser i grove trekk en nedgang fra sammenlignbare tall i 2012. Til tross for en relativt høy bruk sammenlignet med øvrige europeiske land, har vi grunn til å tro at dette kan skyldes en økt oppmerksomhet rundt feltet alternativ behandling generelt i samfunnsdebatten».

Skal man investere penger i Dreyers “imperium” er det greit å se litt på hva som er markedstrenden. Den viser en nedgang her hjemme, selv om hans selskap viser økt omsetning.
Dreyer vil møte utfordrende markeder i Europa. Middelklassesegmentet har gått ned, og markedet har ikke klart å løfte seg noe særlig etter finanskrisen.  

Inverstingsformelen
Hvor mye er selskapet til Kjetil Dreyer verdt? Dreyer mener selskapet er verdt 73,4 millioner kroner. I følge han selv inkluderer dette: “Alle assets som maillister, sms lister, nettbutikksystem, varelagerverdi, VIP kundeverdi, merkevareverdi. Dette utgjør 7,34 kroner per aksje med 10 millioner aksjer”.

Dreyer har innført et slags stjernesystem hvor han setter stjerne og et slags rabattsystem på hva du som investor får her. Det Dreyer unnlater å fortelle, er imidlertid at nye eiere ikke vil få noen reell innflytelse i selskapet. La oss ta en titt på hva Dreyer tilbyr.
invest samlety
La oss se litt på et regnestykke som tar utgangspunkt i en investering på 500 000 kroner. Da får du ifølge Dreyer 40% rabatt på aksjene (han har jo selv proklamert hva selskapet egentlig er verdt). I tillegg får du 20% permanent rabatt i nettbutikken. Men ikke nok med det, du får også gratis opphold på et valgfritt Altshopresort. Ja, hvem kan si nei til slikt?
Du får 1,135 % av selskapet med 113 533 aksjer a kr 4,404 kr pr aksje - 40 % rabatt på aksjene - Du får 20 % permanent rabatt i nettbutikken - Gratis opphold i 1 uke på valgfritt altshop resort hvert år - Massevis av inntjeningsmuligheter gjennom Altshop
Det er en enkel formel for å beregne hva du får når du investerer penger i Dreyers Imperium. Du investerer 500 000 kroner hvor du da får 1.135% av selskapet. Formelen blir som dette:
Du skal altså betale 500 000 kroner for 1,135% av selskapet. (500000*100)/1,135% =  kr 44 052 863 er altså selskapet verdt hvis vi legger formelen til grunn.(Investeringssum x 100 delt på eierandel som her er 1,135% så har du i prinsipper verdien av selskapet. Dreyer mener det er et lukrativt tilbud at du får 1,135% av selskapet for en halv million kroner.

I følge Dreyer er verdien av selskapet på 73,4 millioner. Det er en differanse her på rundt 29 millioner kroner (som er den 40% rabatten du faktisk får som Dreyer selv sier i sin presentasjon). Hvis du ikke fikk denne generøse rabatten ville formelen sett slik ut: (500000*100)/0,68 som ville blitt 73,5 millioner (Rundet oppover). Så her kan vi slå fast at Dreyer lar deg få 1,135% for en halv million, og du får fantastiske 40% rabatt, hvis vi legger Dreyers estimat til grunn. 

Dreyer sier: “Selskapet har som mål at innen 7 år så har de 100 millioner i omsetning i Norge alene
300 Millioner i omsetning på verdensbasis med 10 % resultatgrad”. Det er ikke noe å si på ambisjonene her.

er det det du

Jeg vil anbefale enhver seriøs person som ønsker å investere penger i Dreyers eventyr bør gjøre en grundig due diligence, det vil si undersøkelse av tallene og alle relevante rettigheter i selskapet, samt om det finnes noen juridiske skjær i sjøen her.

Dreyer ønsker at du skal investere penger i hans prosjekt, men du får ikke noe som ligner innflytelse i selskapet med en eierandel på noen få prosent. Det kan være ulike grunner til å investere penger i et selskap. Det ene er at man håper på en økonomisk avkasting. Det andre er å få innflytelse i selskapet, her er sjansene for begge fraværende og det er ingen markedsdata eller andre estimater som legges til grunn her som kan si noe annet.

Dreyer skal ha poenger for at prospektet er kreativt og det spiller på de rette strenge om det naturlige og så videre, men jeg har ingen tro på de regnestykkene han legger frem.

Dreyer kommer i presentasjonen med luftige planer om franchise hvor han nevner:  Altshop i cafè, Altshop i butikk, Butikk i klinikk. I tillegg har han i følge presentasjonen sin opprettet en egen mediekanal og et online communety og blogg arena og om internasjonalisering.  I følge Dreyer har de han kjøpt 20 mål i Lago – Brasil som skal bli en form for resort eller behandlings - meditasjonssted. Det er ikke spesifisert noe mer i selve presentasjonen rundt dette.
Dreyers 7 års perspektiv er skissert som dette:
Vi er blant de beste på helhetlig og naturlig helse i Norden og Europa
Vi er blant de verdensledende innen totale løsninger og produkter på nett for kropp, sinn og sjel
Vi produserer selv med egen standard for eget merke
Hva vil denne satsingen faktisk koste? Han sier i presentasjonen: Tidenes investeringsmulighet - minimum 7 millioner kroner - De neste 7 månedene - For de kommende 7 årene. 7 millioner kroner går brennfort hvis han skal satse i flere verdensdeler slik han skisserer over. Dette skal generere over 100 millioner kroner omseting. Hva slags kalkyler ligger til grunn her?

Han går nå ut og ber om penger til en satsing på et konsept som er luftig underbygget. Dreyer ønsker at du skal investere penger, men sier lite om hva du helt konkret får igjen utenom rabatter og tilgang til noen resorter som heller ikke er spesifisert nærmere. Du får heller ikke noe innflytelse i selskapet. Dreyer har en virkelighetsorientering som er preget av et konspirativt verdensbilde, og han har kommet med en rekke påstander på nettet de senere år som gjør at jeg er mildt sagt skeptisk.

Det hender at Forbrukerrådet reagerer når de kommer over brudd på villendene markedsføring av alternativpreparater og behandlinger, men de er avhengig av tips. Nylig har forbrukerrådet slått ned på Dreyers omtale av et av hans produkter – Sølvvann. Han har selv lagt ut hele intervjuet og det er en pinlig seanse vi er vitne til. Dreyer prøver å fraskrive seg ansvaret for den omstridte markedsføringen ved å si at det er hans personlige mening når han forteller hvor fantastisk produktet er og hva det kan utføre av «mirakler», men det er åpenbart at dette er ren reklame for nettbutikkens egne produkter. 

Jeg kan bare anbefale Gunnar Tjomlids bloggpost: Forbrukerombudet slår ned på AltShops markedsføring av «sølvvann» Saken ble også dekket av E24.no den 28.10. Det vil nok være av betydning for en potensiell investor. Brudd på markedsføringsloven og eventuelt andre lovbrudd er ikke noe sjakktrekk når man er i markedet for å hente penger

Har du en halv million liggende å slenge er det helt sikkert bedre prosjekter å bruke penger på om du ikke er av typen som liker skyhøy risiko. 

Prosjektet til Dreyer er svært så luftig. Det kan se pent ut i PowerPoint, men det er viktig at det utføres en skikkelig due diligence av selskapet og av Dreyer.  Så langt er mitt råd: Har du en halv million liggende og slenge, så er det definitivt bedre prosjekter der ute du kan bruke penger på. 


Bloggpost oppdatert: 30.10.2015

Andre relaterte  bloggposter
HumanistPedofiliHvafornoesadu?
Du var ikke Skeptisk humanistpedofil allikevel
Vaksinemotstandernes uredelige argumentasjon ...

Relatert fra Bloggen Saksynt

Forbrukerombudet slår ned på AltShops markedsføring av «sølvvann»
Kjetil Dreyer forteller tullete ting rundt "vidundermiddelet" Sølvvann
Kjetil Dreyer: En profittmotivert løgner
Kjetil Dreyer våser om vaksiner

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar